Péče o pečující

Jaké potřeby má pečující osoba? I. Spánek a odpočinek

Dlouhodobá péče v domácím prostředí o osobou blízkou je náročná.

Náročnost spočívá v/ve:

- emoční blízkosti,
- strachu z toho co se děje,
- neporozumění situace a obav z vývoje a budoucnosti,
- nedostatku informací,
- neporozumění informacím,
- nemožnosti vidět a hodnotit souvislosti sdělených informací,
- opakujícím se stereotypu,
- nikdy nekončící „práci“ bez viditelných výsledků,
- fyzické námaze (přesuny, manipulace atd.).

Mohli bychom pokračovat dále a výčet by také mohl být na několik samostatných stránek.

 

Základní potřeby pečujících osob bez ohledu na to, o jakou kategorii osob je pečováno, jsou zaměřeny na:
- dostatek kvalitního spánku,
- přiměřené finanční zabezpečení,
- potřebu jistoty, bezpečí, pohody,
- potřebu sounáležitosti ,
- pocity dělat smysluplné úkony a seberealizovat se.

 Asi bychom našli další potřeby, ale pro ilustraci potřeb pečujících se budeme držet těchto vyjmenovaných.

 

Na prvním místě je to dostatek spánku, jeho kvalita a přiměřený odpočinek.
Pokud pracuje pečovatel v zařízení poskytujícím služby, vždy po výkonu zaměstnání odejde domů a pomyslně i fakticky "zavře dveře" za svoji prací. Může se věnovat svým zálibám, koníčkům, své rodině. Může jet na dovolenou, čerpat nemocenskou. Je také za svoji práci zaplacen (nediskutujeme nyní o výši odměn v sociálních službách). O odměňování více v následujícím odstavci.

Co je však důležité!

Pečující osoba se může dostatečně, podle své potřeby vyspat a odpočinout si.

V případě spánku pečující osoby o osobu blízkou v domácím prostředí nemusí být naplnění této potřeby vůbec jednoduché.

Přesto dostatek a kvalita spánku jsou nejdůležitější potřeby pro „výkon služby“ pečujícího.

 

Spánek je na jednom z prvních míst hierarchie potřeb! Má to však háček. Stres, dlouhodobé napětí, krize, strach o milovaného blízkého, sama náročnost péče, nám nedovolí spát! Nebo usínat. Nebo se jen dostatečně, bez přerušování a do sytosti vyspat.

Bez kvalitního spánku však přichází únava, nechuť, ztráta energie a chuti do života.

Spánkové deprivace je jedním z nejúčinnějších nástrojů vedoucích k totální vyčerpanosti!

 

K dostatku spánku patří i odpočinek. Bez tlaku na výkon. Někdy stačí jen sedět a „koukat“ , „lelkovat“. Není to ztráta času. Mozek se tím dostává do svého tzv. továrního nastavení. Dalo by se řici, že se celý vygumuje a obnoví se jeho základní funkce. Jako v mobilním telefonu nebo PC, který zahltíme různými aplikacemi a viry. V určité fázi je na místě efektivní postup. Vypnout, zapnout!

Vypnout - lelkovat, koukat, nic nedělat, nemyslet, koukat "do blba". Jen tak může opět dojít k zapnutí.  

Více v Kompenzační mechanismy a Střídání životních a denních fází.

 

V případě, že se nedaří dobře a kvalitně spát, je na čase přemýšlet nad pomůckami ke zkvalitnění spánku. Mohou to být bylinky, homeopatika, na přechodnou dobu léky, úprava stravovacího a pohybového režimu, ale také práce na sobě, pochopení některých souvislostí a přijímání a realizace změn v našem životě.

Neváhejte během dne i lelkovat. Dívat se na svět okolo sebe a jen pozorovat. Toto si dopřejte několikrát za den. Budete překvapeni jak jednoduchý a účinný nástroj to je!

Zdraví máme jen jedno.

Naši blízcí nás potřebují v plné síle.

 

©2000-2015 Alfa Human Service