Raný věk (tedy od narození asi přibližně do 3 let) a navazující doba předškolního věku jsou velmi důležité pro vytvoření dobrých stimulačních podmínek důležitých pro psychomotorický vývoj dítěte se ZP.
Tento věk je velmi důležitý, protože v žádném jiném věku nedochází k tak rychlému vývoji dítěte a k relativně dobré možnosti tvorby kompenzačních mechanismů v závislosti na druhu a stupni zdravotního postižení dítěte.
Rodičům a jejich dětem se zdravotním postižením je poskytována zdravotnická péče. Dítě se zdravotním postižením však potřebuje speciální péči nutnou pro optimální vývoj dítěte.
Tato speciální péče rodičům:
- dává dostatek informací o samotné problematice zdravotního postižení jejich vlastního dítěte
- pomáhá orientovat se v těchto informacích a správně jim porozumět
- seznamuje rodiče s odlišnostmi jejich dítěte se zdravotním postižením oproti zdravým dětem
- seznamuje je a učí je používat metody a přístupy, kterými mohou stimulovat vývoj svých dětí
- seznamuje se speciálními pomůckami a hračkami a kde tyto získat
- podporují rodiče v těžké životní situaci pomocí psychologických konzultací nebo svépomocných skupin rodičů
- pomáhají rodiči s vyřizováním sociálních dávek potřebných k zabezpečení rodiny
Speciální péči rodičům zabezpečují:
- Společnosti pro ranou péči
- Speciálně pedagogické centrum (SPC)
- Speciální zařízení typu (Dětská centra, rehabilitační stacionáře)
V těchto institucích se používají i některé stimulační metody či prvky stimulačních programů, které si rodič osvojí a využívá doma při práci s dítětem.
Společnosti pro ranou péči zajišťují ranou péči. Raná péče je sociální služba zaměřená na pomoc rodinám dětí s postižením od narozením do 3 resp. 6-7 let. Cílem je sociální začlenění rodiny a minimalizace důsledků postižení na vývoj dítěte.
Programy:
- podpora rodiny (poradenství, informování, krizová intervence, doprovázení)
- podpora vývoje dítěte (stimulační, kompenzační technicky, terapie, doporučení a půjčení kompenzačních pomůcek a hraček)
Charakteristiky rané péče
- klientem služby je celá rodina
- služba poskytována převážně v přirozeném prostředí
- dítě je v raném věku (0-3 roky resp. 6 let)
- spolupráce se systémem zdravotní péče
Komu jsou služby určeny?
Rodiny s dětmi:
- s ohroženým vývojem (komplikovaný porod, nízká porodní váha, nedonošenost, hypoxie)
- s tělesným postižením
- s mentálním postižením
- s kombinovaným postižením
- se smyslovým postižením
SPC (Speciálně pedagogické centrum) je školské účelové zařízení, které zabezpečuje speciálně pedagogickou a psychologickou péči dětem a žákům se zdravotním postižením, poskytuje jim odbornou pomoc v procesu integrace do společnosti ve spolupráci s rodinou, školami, školskými zařízeními a odborníky.
Dělí se na centra pro děti:
- se smyslovým postižením
- s tělesným postižením
- s mentálním postižením
- pro děti a žáky s vadami řeči
Centrum zabezpečuje vyhledávání a speciálně pedagogickou diagnostiku, psychologickou diagnostiku dětí se ZP, zabezpečuje poradenské, terapeutické a metodické činnosti pro děti a žáky se zdravotním postižením, pro jejich rodiče nebo osoby zodpovědné za výchovu.
Speciální pedagog z SPC zajišťuje i speciální pedagogické výchovně vzdělávací činnosti u integrovaných dětí v předškolním věku, žáků se ZP a dětí osvobozených od školní docházky.
Speciální zařízení jako jsou Dětská centra, rehabilitační stacionáře, speciální mateřské školky či nejrůznější organizace poskytující komplexní péči dětem předškolního věku, pečují většinou o děti starší 3 let, tedy děti, které již mohou být zařazeny do předškolního zařízení. Kontakty na tato zařízení je nejlépe konzultovat ve Střediscích rané péče nebo příslušných SPC, která dokáží i vytipovat vhodné zařízení pro konkrétní rodinu. Mnohdy je možné užitečnou pomoc nalézt i v mateřských centrech
Kontakty na tato zařízení je nejlépe konzultovat ve Střediscích rané péče nebo příslušných SPC, která dokáží i vytipovat vhodné zařízení pro konkrétní rodinu.
Mnohdy je možné užitečnou pomoc nalézt i v mateřských centrech.
Předškolní příprava dětí se zdravotním postižením je nedílnou součástí speciální péče. Děti s organickým poškozením centrální nervové soustavy, či smyslovým onemocněním nebo mentálním handicapem potřebuji pracovat „jinak“, abychom jim umožnili rozvoj jejich maximální možné mentální kapacity.
Děti vlivem postižení mohou mít např. poruchy:
- v rozvoji vnímání a rozlišování (barva, velikost, tvar, množství)
- v sluchovém rozlišení, též sluchové analýze a syntezi
- v obtížné koncentraci (což se obráží i v jejich paměti)
- v oblasti motorického vývoje
- paměti
- řeči
S deficitem všech těchto oblastí je velmi dobré začít pracovat co nejdříve. Vhodnými „hrátkami“ pod vedení speciálních pedagogů, speciální logopedickou péčí, rozvojem grafomotoriky, v rámci možnosti dítěte.
Některé vhodné metody či přístupy lze uplatnit i při práci s dětmi s lehkou mozkovou dysfunkcí. Metody používané pro stimulaci se vždy vybírají individuálně dle daných schopností a možností dítěte a v započetém procesu se pokrčuje i během školního věku.
I počítač a vhodně vybrané stimulační programy se mohou stát dobrými pomocníky pro vlastní komunikaci a nácvik potřebných dovedností.
Použité zdroje:
- Adresář SPC
- Adresář Speciálních školek
- Portál E-gram.cz
- Psychologické poradny
- Kontaktní a krizové služby
- Informace o pomoci rodině
- Kontakty na některé sdruženi a organizace poskytující péči
- Informace o některých metodách psychické a fyzické stimulace
- Asociace klinických logopedů [online]. © 2014 [cit. 2014-02-16].
Příklady některých Dětských center posktujících komplexní péči rodinám s dětmi se ZP
- Dětské centrum Arpida
- Dětské centrum Paprsek
- Dětské centrum Kopřivnice
- Dětské centrum Hranice
- Dětské centrum Zlín
- Dětské centrum Olomouc