Specifické poruchy učení – barevné čtecí fólie

Chlapec se specifickou poruchou učení čte pomocí čtecí fólie

Barevné čtecí fólie jsou učební pomůckou, které pomáhají nejen dětem se specifickou poruchou učení, ale také dětem a dospělým, kteří si stěžují, že je při čtení často bolí hlava, číst snadněji a komfortněji.

Popis barevných čtecích fólií

Fólie jsou vyrobeny z umělé hmoty a jsou potištěny různými barvami. Neprůhledný střed čtecí fólie je úmyslně kolorován tak, aby stupňoval intenzitu působení barev na okrajových pastelových pracovních plochách. Při skládání barevných ploch čtecí fólie jsou voleny 2 pastelové plochy s proložením matové/neprůhledné plochy, aby zaměřovaly pozornost žáka a násobily smyslový účinek. Barevné plochy navíc působí v kontrastu s šedou (až šedomodrou) měkce, vyvolávají pocit měkkého dotyku a tepla. Barevné plochy přibližují text „k oku“ žáka, pomáhají snadnější identifikaci písmen a rozlišení segmentace textu – tj. překonávání nejčastějších potíží žáků s SPU.

Postup při práci s barevnými čtecími fóliemi

Barevná fólie se přiloží na text a ten se čte snadněji. Velkou výhodou fólie je, že redukuje jas, zlepšuje soustředění dětí, a tím napomáhá sledování vlastního textu a jeho lepšímu porozumění.

Pro začátečníky je užitečné používat úzký pruh nahoře na fólii – odpovídá totiž šíři jednoho řádku. Tím pádem žák nebývá tak rozptylován a může se na čtený text ještě více soustředit. Je-li v textu nějaký obrázek, graf, ikonka apod. – je nutné použít širší pruh dole na fólii. Číst přes tento širší pruh je samozřejmě naším cílem, protože v případě potřeby si žák může text prohlédnout dopředu.

Volba barvy čtecích fólií

Barvy čtecích fólií byly voleny s ohledem na smyslové pociťování a objektivní účinky tak, jak je uvádí dostupná odborná literatura. Pro někoho je barva fólie nepodstatná a vybere si tu, která je jeho očím nejpříjemnější. Také se může stát, že jeden den preferuje jednu barvu a následující den barvu jinou. Vždy je dobré si fólie vyzkoušet, postupně si je položit na daný text a poté nechat žáka, aby si sám vybral tu, se kterou se mu čte nejlépe. Po určité době je možné, že žák vždy sáhne po jedné barvě, se kterou se mu bude číst nejlépe. Nácvik čtení přes fólie musí být naprosto nenásilný a postupný. Žák musí sám přijít na tu myšlenku, že čtení přes barevné fólie je pro něj příjemnější.

Je-li žák již zvyklý číst text přes barevné fólie, může učitel vyzkoušet, zda má použitá barva fólie vliv na momentální chování žáka. Z toho důvodu obsahuje náš soubor tři základní barvy. K

aždá fólie je rovněž označena svým piktogramem, který vyjadřuje, co daná barva s žákem může udělat.

  • Žlutá barva žáka může „probudit“, je-li momentálně příliš unaven.
  • Zelená barva je „neutrální“, tj. ani neevokuje probuzení a ani neevokuje útlum.
  • Růžová barva může na rozdíl od žluté žáka „zklidnit“.

©2000-2015 Alfa Human Service