Osobní hygiena je součástí každodenního života.

Někdo z nás zvládá osobní hygienu sám a bez pomoci, druhý potřebuje určitou míru podpory a někteří lidé jsou v této oblasti života plně odkázáni na pomoc druhé osoby. Do skupiny lidí, kteří potřebují podporu a pomoc druhé osoby často patří lidé s postižením.

Lidé s postižením mohou být vystaveni v rámci osobní hygieny tomu, že jim vstupujeme do jejich soukromí tedy, intimního prostředí. 

A jak se chovat, abychom jednali tak, abychom co nejvíce eliminovaly toto riziko? Můžeme jednat tak, aby to bylo bezpečné pro obě strany se zachováním soukromí a intimity a zároveň se zapojením člověka s postižením do úkonů vlastní osobní hygieny.

Pojďme se podívat, jak postupovat.

Základem je pro dítě, u něhož by nácvik měl začít, aby pochopilo, které činnosti patří do soukromí a které jsou veřejné, tedy ty, co již nepotřebuje soukromí a intimitu. K edukaci nám může pomoci si vytvořit pro dítě názornou, vizuální pomůcku. Vytvoříme dvě barevně odlišná kolečka (viz. přiložený obrázek č. 1). Červené kolečko znázorňuje soukromí a zelené kolečko činnosti veřejné. Do jednotlivých koleček poté spolu s dítětem znázorňujeme činnosti – např. do červeného kolečka patří:

  • zavřené dveře od wc a koupelny, pokud se koupeš nebo použiješ wc
  • svlékání a oblékání, přebalování
  • masturbace, sahání si na svá intimní místa atd.

Znázorněné činnosti poté slouží dítěti k pochopení toho, co je soukromé a co je potřeba si chránit. Tato pomůcka slouží jednak k edukaci, ale také jako podpora pro dítě. Dítě by se na její tvorbě mělo podílet. Konečný vzhled může být různý, činnosti můžeme kreslit, popisovat, znázornit pomocí piktogramů i jakkoliv jinak, podle potřeb dítěte.

K pochopení významu soukromí je důležitý vytvořit prostor pro soukromí a intimní prostředí.  To lze velmi jednoduše tím, že při osobní hygieně budou zavřené dveře od koupelny. Popřípadě tam, kde to nelze, využijeme zábranu ve formě zátahu, deky či paravánu. Dětem vždy říkáme, že zavíráme dveře, abychom měli soukromí. Tím je vlastně učíme pochopení toho, co patří do soukromí a nácviku toho, aby si toto prostředí sami vytyčily. Nacvičujeme s dítětem také to, aby zavřené dveře respektovalo i u rodičů a sourozenců.

Autor: Věra Petlanová Zychová (lektorka a poradkyně v rámci služby odborného sociálního poradenství organizace Freya z.s.;FB: @Freya.vzdelavani).

Projekt č. CZ.03.2.60/0.0/0.0/16_064/0006431